Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/gwconsulting.bg/wp-content/themes/jupiter/framework/includes/minify/src/Minifier.php on line 227 През ноември стартира стартира програмата за енергийна ефективност

През ноември стартира стартира програмата за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради

 Категория: План за възстановяване и развитие

През ноември стартира стартира програмата за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради

В началото на месец ноември стартира програмата за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в страната. 100 % е безвъзмездната финансова помощ за подалите документи през първия период до 31 март, 2023 г.

Над 1,4 млрд. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост ще бъдат вложени в санирането на сгради с минимум 4 самостоятелни жилища и повече от един собственик във всички 265 общини на страната, а процедурите ще се управляват от общинските администрации.

Общините ще имат голяма роля при изпълнението на проектите за саниране. Процедурата стъпва на добрия опит от Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.

Предвижда се подкрепата за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд да протече на два етапа. При първия ще може да се кандидатства до 31.03.2023 г, като сдруженията на собствениците ще получат безвъзмездно 100% от средствата за саниране. Вторият етап за кандидатстване ще продължи до 31.12.2023 г., като одобрените жилищни сгради ще получат 80% безвъзмездна финансова помощ от плана, а останалите 20% ще са за сметка на собствениците.

Допустими за саниране ще са устойчиво конструктивни сгради – блокове или блок секции, проектирани преди 26 април 1999 г., без значение от вида строителство. Собствениците ще са задължени да регистрират сдружение с най-малко 67% съгласие за участие в програмата, както и 100% съгласие за изпълнение на строително-ремонтните дейности.

Всяко сдружение ще трябва да изготви за своя сметка технически паспорт на сградата, както и енергийно обследване. Нов момент в програмата е, че ще бъдат възстановени разходите за тези документи на сдруженията, с които са сключени договори за саниране, така че на практика всички дейности ще бъдат покрити от безвъзмездната помощ от ЕС. Блоковете, които не успеят да се класират за участие в програмата няма да могат да си възстановяват разходите за технически паспорт и енергийно обследване. Освен задължителните обследване за енергийна ефективност и паспорт, сдружението ще трябва да сключи и партньорски договор със съответната община и да бъде изготвена индикативна количествено-стойностна сметка.

Заместник-регионалният министър подчерта, че няма да има предимство за собствениците на сдружения, които са подали документи за участие по Националната програма за енергийна ефективност и ще трябва да кандидатстват наново, подавайки всички изисквани документи.Причините за това са различните изисквания за постигане на енергиен клас по Плана за възстановяване и устойчивост спрямо условията по Националната програма за енергийна ефективност. Всички сгради, които ще бъдат подкрепени по новата програма трябва да постигнат енергиен клас „B” и минимум 30% спестявания на първична енергия.

Сред дейностите, които ще са допустими, са подмяна на дограми, монтаж на топлинна изолация по стени, покриви, подове, монтиране на възобновяеми енергийни източници. Няма да се финансира подмяната на асансьори, но ще са допустими системи за оползотворяване на енергията от възобновяеми енергийни източници, ремонт или подмяна на отоплителни, охладителни и вентилационни системи в общите части на сградата, замяна на вертикалните отоплителни системи с хоризонтални, ремонт на електрическите системи в общите части и монтаж на енергоспестяващо осветление, системи за автоматизирано осветление и отопление на сградите и др.

Допустими за финансиране ще са също съпътстващите строително-монтажни дейности в хода на изпълнение на мерките за енергийна ефективност и възстановяване на общите части, както и за възстановяване в първоначалния вид на собствеността на хората, която е нарушена при монтирането на дограма или други за отстраняване на локални дефекти и повреди, ремонт на пожарна техника, мълниезащитата на сградите, осигуряване на достъпна архитектурна среда и др. Няма да се финансират дейности като вертикална планировка на сградите, ремонт на ВиК системите, обзавеждане или смяна на отоплителните уреди на жилищата.

По програмата са определени референти цени, които да бъдат следвани при подготовката на бюджетите на проектите.

ВАЖНО!!!

При изготвянето на бюджета на проекта, предвидените преки разходи НЕ МОГАТ да надвишават следните максимални стойности:

 

 

Дейност Единица

мярка

Сгради до 8 надземни етажа с жилищно предназначение – максимална референтна стойност Сгради над 8 надземни етажа с жилищно предназначение – максимална референтна стойност
в лева без вкл. ДДС в лева с вкл. ДДС в лева без вкл. ДДС в лева с вкл. ДДС
Разход за изготвяне на обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169, ал. 1, т. 1- 5 и ал. 2 от ЗУТ и за съставяне на технически паспорт и за изготвяне на обследване за енергийна ефективност включително Кв.м. 5,10 6,12 5,10 6,12
Разход за изработване на инвестиционен проект и за извършване на авторски надзор Кв.м. 8,00 9,60 8,00 9,60
Разход за оценка на съответствието на инвестиционния проект и Разход за упражняване на строителен надзор Кв.м. 4,30 5,16 4,30 5,16
Разход за строителни и монтажни работи, включително изграждане на ВЕИ Кв.м. 230,00 276,00 250,00 300,00
Изготвяне на контролно енергийно обследване след изпълнение на СМР дейностите Кв.м. 1,00 1,20 1,50 1,80
Други (Административни разходи свързани с въвеждане в експлоатация) Кв.м. 0,60 0,72 0,60 0,72
Общо: 250,00 300,00 270,00 324,00

Сроковете и времето за подготовка на документите по новата програма за обновяване на многофомилните жилищни сгради притесняват гражданите. Хората са притеснени дали ще успеят да подготвят документите си навреме, тъй като според новите условия се предвижда кандидатите да са готови за съфинансиране, както и да са направили техническото и енергийното обследване на сградите.

Проблем ще се окаже обаче ако България не успее да организира кандидатстването по първия етап. Изпусне ли България март 2023 г., влиза втория етап от март до декември за 80 % безвъзмездно финансиране, с 20 % самоучастие. До тогава държавата може да е успяла да разработи за тези 20 % евентуално бюджетен механизъм за субсидиране или финансова инструмент

Основен извод, който следва да се направи е, че тази програма по Плана за възстановяване и устойчивост по енергийна ефективност всъщност може да не помогне на най-нуждаещите се, защото те са с най-старите сгради, с най-възрастните хора и хората, които нямат финансовата възможност да си заплатят документите, с които трябва да кандидатстват. Предстои обсъждането на социалната част на програмата. Това трябва да се случи, след като законодателно се направи дефиницията за „социална бедност“. Има идея да се създадат енергийни офиси по региони, които да поемат цялата документация.

Заложените в проекта за обществено обсъждане стойности за финансиране са 100 000 лв. минимален размер на заявени средства за всеки индивидуален проект за сграда, а максималният размер не може да надхвърля 6 500 000 лева.

Одобрените проекти на сдружения по Националната програма за енергийна ефективност, за които не достигна финансиране и чакаха с готови проекти, ще трябва да прекратят сключените договори за безвъзмездна помощ с Българска банка за развитие, ако искат да кандидатстват по настоящата процедура.

Това е предвидено, за да се избегне двойно финансиране и дублиране на дейности.

Последни публикации