Програма Развитие на Човешките ресури 2021-2027 г. : „Адаптирана работна среда”
Предстоящи програми по Развитие на човешките ресурси в МСП
Средства за финансиране на фирмите в следните направления:
Курсове за квалификация и преквалификация и за обучение
Фирмите могат да кандидатстват за включване на техните работници и служители в курсове за квалификация и преквалификация, за обучение по чужди езици и информационни и комуникационни технологии, както и обучение, свързано с въвеждането на нови технологии и машини в производствения процес.
Въвеждането на нови и иновативни модели за организация на труда
Работодателите ще получат финансиране и за въвеждането на нови и иновативни модели за организация на труда в предприятията и разработване на организационни стратегии за управление на човешките ресурси, гъвкави форми на заетост и насърчаване на мобилността на работната сила. Предвидено е финансиране за споделяне на едно работно място, работа на непълно работно време, ротация на работното място, работа на плаващо работно време, както и насърчаване на дистанционната работа.
Наемане на хора от различни региони
Работодателите ще бъдат насърчавани да наемат хора от различни региони, като се предоставят стимули, свързани с осигуряване на транспорт до работното място. Стимули са предвидени и за работниците и служителите за участие в програми за придобиване на следдипломна квалификация.
Финансиране за подобряване условията на труд чрез внедряване на нови технологии
В редица случаи прилагането на технически решения и внедряването на нови технологии, както и осигуряването на ново работно оборудване е единствената ефективна мярка за защита на работещите и подобряване на качеството на труд и живот. За постигането на тази цел оперативната програма „Развитие на човешките ресурси“ ще подпомага дейности за подобряване на условията на труд в предприятията, които са свързани с:
- реконструкция и модернизация на съществуващи обекти;
- внедряване на нови и модернизиране на съществуващи технологии, машини и съоръжения;
- обезопасяване на машини и съоръжения и други.
Финансиране за подобряване условията на труд чрез прилагане на системи за мониторинг и контрол и стандарти за управление
Дейностите в тази насока, които ще бъдат подкрепени от оперативната програма, предвиждат специални програми за:
- изграждане на интегрирани системи за управление на дейността по безопасност и здраве при работа;
- разработване на стандарти за качество в дейността по безопасност и здраве при работа като част от системата за качество в предприятията;
- усъвършенстване на системата за оценка и контрол на професионалните рискове чрез прилагане на секторни и иновативни подходи;
- разработване на инструменти за мотивация към повишаване на качеството на труд.
Фирмите могат да получат финансиране и за развитие на системи за корпоративна социална отговорност и въвеждане на изискванията на социалните стандарти в предприятията, което има за цел да подобри условията на труд, а работните места да станат по-привлекателни и по-конкурентоспособни.
Подкрепа за стартиращи предприемачи чрез:
- предоставяне на обучение за придобиване на предприемачески, управленски и бизнес умения, в т.ч. обучение за изготвяне на бизнес план, разработване на стратегия за развитие и управление на собствен бизнес, а така също и предоставяне на обучение по предмета на дейност, която ще развиват бъдещите предприемачи;
- насърчаване на иновациите и създаването на нови бизнес модели в областта на предприемачеството;
- предоставяне на подкрепа на безработни лица за стартиране на свой собствен бизнес.
Индикативен срок на обявяване: април – юни 2023г.
Индикативен срок за кандидатстване: юли 2023г.
Основна цел:
Предоставяне помощ на предприятията за посрещане на новите предизвикателства, свързани с осъществяването на прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа.
Бюджет:
Общ размер на БФП: 100 млн. лв.
Размер на предоставената безвъзмездна финансова помощ:
- Минималният размер на допустимата безвъзмездна помощ за един проект е 50 000 лв.
- Максималният размер на допустимата безвъзмездна помощ за един проект е 391 166 лв.
Процент на съфинансиране:
До 100 % от допустимите по проекта разходи: за кандидати микро, малки и средни предприятия
До 80% от допустимите по проекта разходи: за кандидати големи предприятия
Помощта по настоящата процедура се предоставя при условията на режим „минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз към помощта „de minimis“.
Допустими кандидати:
- Кандидатите трябва да са регистрирани по Търговския закон
- Кандидатите могат да бъдат микро, малки, средни и големи предприятия, в качеството им на работодатели, със самостоятелна правосубектност, които имат право да осъществяват дейност на територията на Република България, в съответствие с българското законодателство
- Кандидатът отговаря на изискванията за предоставяне на минимални помощи, в съответствие с Регламент (ЕС) № 1407/2013
Допустими дейности:
- Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд. (задължителна дейност).
- Осигуряване на превенция и профилактика на “бърнаут“ на работното място и „ефекти от Covid пандемията върху менталното здраве“- психологична подкрепа.
- Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло.
- Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.
- Осигуряване на социални придобивки за работещите вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.
Допустими разходи:
- Разходи за обучение на предприятията за внедряване на „зелени“ модели на организация на труд (задължителни);
- Разходи за консултации/лекции от страна на психолог, свързани с превенция и профилактика на “бърнаут“ на работното място и „ефекти от Covid пандемията върху менталното здраве“;
- Разходи за работно облекло и лични предпазни средства на служителите на предприятието в зависимост от естеството на работа;
- Разходи за обезопасяване машини и съоръжения в работната среда;
- Разходи за оборудване и обзавеждане, стопански инвентар и СМР дейности на местата за отдих, спорт и хранене на служителите (напр. кухненско оборудване, вентилация, климатизация).