Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/gwconsulting.bg/wp-content/themes/jupiter/framework/includes/minify/src/Minifier.php on line 227 Помощ за селските райони за 2021/2022 г. - Гудуил Консултинг ЕООД

Помощ за селските райони за 2021/2022 г.

 Категория: ПРСР

Актуализирана към март 2021г.

Над 880 млн. евро по Програма за развитие на селските райони/ПРСР/ 2021-2022 г.

България ще разполага с над 880 млн. евро по Програмата за развитие на селските райони през следващите две години. Това стана възможно след като Европейският парламент одобри окончателно Преходния регламент.

През следващите 2 години държавите-членки ще продължават да прилагат настоящите правила на ОСП по отношение на директните плащания и мерките по Програмата за развитие на селските райони. По този начин няма да има прекъсване на плащанията към земеделските стопани, докато влязат в сила новите регламенти за ОСП.

През целия преходен период, държавите-членки ще имат възможност да финансират своите удължени Програми за развитие на селските райони със съответните бюджетни средства за 2021 г. и 2022 г. За България тези средства са в размер на над 680 млн. евро, които могат да бъдат използвани чрез инвестиционните и компенсаторни мерки по ПРСР в подкрепа на земеделските стопани. Част от средствата ще бъдат заделени за обезпечаване на вече поети ангажименти по мярка 11 “Биологично земеделие” по ПРСР 2014-2020 г.

Освен това ще бъдат предназначени средства и за поемане на нови ангажименти по мярката, тъй като биологичното земеделие е сред водещите приоритети за страната ни. Българското земеделие ще получи и допълнителни 200 млн. евро повече чрез изпълнението на различни мерки по ПРСР. Такава възможност предоставя инструментът “Следващо поколение ЕС”, който е част от Плана за възстановяване на ЕС от кризата, предизвикана от COVID-19.

Преходният регламент дава възможност на страните в ЕС да продължат прилаганите до момента  схеми за директни плащания за подпомагане на земеделските стопани и през  2021 и 2022 година. В преходния период ще продължи прилагането и на схемите за преходна национална помощ, като се запазват същите параметри и условия за подпомагане през 2020 година.  Общият размер на преходната национална помощ, който може да бъде предоставен на земеделските стопани във всеки един от секторите се запазва на нивото от 2020 година, без намаление на бюджета през двугодишния преходен период.

Чрез Преходния регламент се позволява през 2021 г. и 2022 г. да продължи прилагането на Схемата за единно плащане на площ. Запазва се и възможността за прилагане на преразпределителното плащане като допълнителна надбавка, за допустимите за подпомагане площи по СЕПП.

С Преходния регламент се продължава възможността за прилагането на обвързаното с производството подпомагане на  приоритетни и чувствителни сектори в земеделието с параметрите от досега прилаганите схеми.

Подмерките 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“, 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ са едни от най-атрактивните. Вижте повече за мярка 4.1 

Висок интерес за кандидатстване има и по Подмерките 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“, 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“. Те ще бъдат финансирани с пари от инструмента „Следващо поколение ЕС“ по Плана за възстановяване на ЕС и бюджета, определен за преходния период 2021-2022 г.

Парите от Следващо поколение ЕС“ се предоставят за справяне с въздействието на кризата Covid-19 и последиците от нея за земеделския сектор и селските райони. Целевото им използване по подмерки 4.1 и 4.2 ще допринесе за устойчиво и цифрово икономическо възстановяване на сектора. Насочването на средства по подмерки 6.1 и 6.3 ще подпомогне земеделските стопани при въвеждането на нови модерни технологии и осигуряване на безопасна работна среда.

Дискутирани са условията и приоритетите, чрез които ще се постигне целевото насочване на средства за справяне с предизвикателствата, пред които са изправени различните секторни производства и преработвателите на селскостопански продукти. Предвижда се по подмерки 4.1 и 4.2 да отпадне подхода, при който приоритетно се подпомагаха проекти, изпълнявани на територията на селски район. Предлага се насърчаване подкрепата за проектни предложения в обхвата на така наречените чувствителни сектори.

Ще се финансират проекти за инвестиции, свързани с напояване, околна среда, внедряване на дигитални технологии, автоматизиране на работните процеси.

Насърчава се и подкрепата към кандидати, които имат затворен цикъл на производство чрез преработка на собствени суровини. Посредством насочването на помощта към признати групи и организации на производители се цели и подпомагането на по – голям брой земеделски производители.

Прието предложението на Управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за допълнение на 10-то изменение на Програмата. Бяха одобрени актуализираните размери на компенсаторните плащания по мярка 10 „Агроекология и климат“, мярка 12 „Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите“ и мярка 14 „Хуманно отношение към животните”.

С приетите изменения по мерките, свързани с агроекология и биологично земеделие, се дава възможност през 2021 г. кандидатите да поемат ангажименти с по-кратка продължителност – до 2 г. или ежегодно да удължават вече поетите от тях ангажименти до края на 2022 г. Съотношението за подпомагане на постоянно затревените площи по направление „Биологично растениевъдство” се променя от 1 животинска единица (ЖЕ) на 2 ха на 0,3 ЖЕ на 1 ха. По този начин се дава възможност на бенефициентите по направлението да заявяват по-голям размер постоянно затревени площи и фуражни култури.

До края на годината се предвижда разширяване обхвата на защитените зони по мярка 12.

І. ДОПЪЛНИТЕЛНИ СРЕДСТВА по програмата за селските райони  – NextGeneration EU 

По линия на Next Generation EU Европейската комисия предлага бюджетът на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони да се увеличи с цел да се подпомогнат селските райони при провеждането на необходимите структурни промени в изпълнение на Европейския зелен пакт. Селските райони ще играят жизненоважна роля за прехода към екологична устойчивост. Финансирането ще им позволи да постигнат амбициозните цели за климата и околната среда на новите стратегии „От фермата до трапезата“ и за биоразнообразието.

Предвижда се финансирането от страна на Европейския съюз да бъде 100% за операции, получаващи финансиране от допълнителни ресурси.

С преходния регламент се урежда и програмирането, наблюдението и прилагането на  правилата, определени в Регламент (ЕС) № 1305/2013 относно допълнителните ресурси от Инструмента за възстановяване на Европейския съюз.

Проектът на регламент не предвижда предоставяне на финансова помощ по всички мерки, определени в Регламент (ЕС) № 1305/2013, а само за част от тях и при изпълнението на определени параметри. Предвидените средства имат и съответните условности, като най-малко 55% от допълнителните ресурси следва да бъдат запазени за тези мерки, при условие че целевото използване на средствата в ПРСР насърчава икономическото и социалното развитие в селските райони и допринасят за устойчиво, и цифрово икономическо възстановяване в съответствие, с целите на агроекологията и климата и по-специално: ефективно използване на ресурсите, включително прецизно и интелигентно земеделие, иновации, цифровизация и модернизация на производствените машини и оборудване, условия за безопасност при работа, възобновяема енергия, кръгова и биоикономика, достъп до висококачествени информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в селските райони, къси вериги на доставки и местни пазари.

От друга страна, за да се постигне по-високата екологична амбиция се предлага най-малко 37% от средствата да бъдат запазени за екологично насочените мерки. Това включва мерките, описани в Регламент (ЕС) № 1305/2013, както и инвестициите за околна среда и климат, включени в чл. 17, също и мерките по подхода ЛИДЕР, и по специално: биологично земеделие, смекчаване и адаптиране към изменението на климата, включително намаляване на емисиите на парникови газове от селското стопанство, опазване на почвата, включително повишаване на плодородието на почвата чрез улавяне на въглерод, подобряване на използването и управлението на водата, включително икономия на вода, създаване, опазване и възстановяване на местообитания, благоприятни за биоразнообразието, намаляване на рисковете и въздействието на употребата на пестициди и антимикробни средства, хуманно отношение към животните и дейности за сътрудничество по подхода ЛИДЕР.

Таблица 1 Предложение за прогнозно разпределение на бюджета от NGEU

Източник на финансиране
NGEU
Минимален % по Регламент Индикативен % за ПРСР Евро, публични средства Общо – индикативни средства от NGEU
NGEU – околна среда, вкл. инвестиции 37% 37% € 201 936 861 € 74 720 000
NGEU – инвестиции 55% 63% € 127 213 522
ОБЩО   100% € 201 936 861 € 201 933 522

 

 

  • Възможности за подпомагане в съответствие с проекта на законодателна рамка

Съобразявайки се с проекта на правна рамка, УО на ПРСР счита че в рамките на финансирането по линия на NextGeneration EU към бюджета на програмата ще бъде  добавен ресурс с индикативен размер от почти 202 млн. евро публични средства, а разходването им  трябва да е в съответствие с очертаната правна рамка.

В тази връзка Управляващият орган на ПРСР анализира възможността за разпределение на индикативни разполагаем ресурс в няколко основни направления, съобразени с предложената правна рамка и постигнатия до момента напредък и поставените цели по различни мерки от ПРСР 2014-2020.

В процеса на прилагане на ПРСР 2014-2020 и в контекста на разработената интервенционна логика на програмата се очертава ключовия характер на подпомагането по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ и подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ за земеделските производители и ХВП /преработватели на селскостопански продукти/. Инвестиционният характер на подпомагането по двете подмерки ги прави едни от най-атрактивните от ПРСР 2014-2020 поради широкия набор от подпомагани дейности, които имат изключително важна роля за модернизиране на различните видове производства. Посредством финансирането по двете подмерки, земеделските стопани и преработвателните предприятия имат възможност да осъвременяват своите производствени и организационни процеси чрез внедряването на различни видове машини, съоръжения, оборудване, включително нови технологии и иновативни решения. По този начин те постигат производството на продукция, която съответства на съвременните изисквания на пазара по отношение на качествени и количествени показатели. Чрез този тип подпомагане се осигурява възможност за подобряване условията на труд в стопанствата и предприятията, както и справяне с предизвикателствата продиктувани от липсата на достатъчно работна ръка в някои производства чрез автоматизиране на част от процесите.

От друга страна са младите и малки земеделски стопанства, които поради характери и обема на производство в повечето случаи не разполагат с достатъчно свободни средства, които да им позволят предприемането на по – големи инвестиции в стопанствата. В този контекст в периода 2014-2020 се затвърди важната роля на така нареченото грантово подпомагане за този тип стопани посредством подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ и подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“. Чрез този тип подкрепа, от една страна се осигурява навлизането на млади хора в селскостопанския сектор, и от друга се създава възможност за развитие на по – малките стопанства с цел разширяване на възможностите им за производство и реализация на произведената продукция. Достъпът до така нареченото грантово финансиране създава възможност за тези стопанства да модернизират или доразвият своите производства и да постигнат  устойчивост спрямо пазарните тенденции.

Описаните форми на подпомагане се характеризират с изключително висок интерес, който значително надвишава бюджетните възможности на ПРСР 2014-2020, което е допълнителен показател за тяхната ключова роля в селскостопанския сектор и ХВП. Не на последно място са и предизвикателствата, пред които се изправят производителите и преработвателите в резултат на световната пандемия, предизвикана от COVID 19.

В този контекст УО на ПРСР предлага насочването на средства към изброените подмерки, съобразявайки се с очертаните минимални бюджетни нива в проекта на Регламент.

  • Насоченост на подпомагането в рамките на 37% /Минимална стойност по Регламент – 37%/ от средствата по Next Generation EU

Отчитайки предвидените възможности в проекта на законодателна рамка УО на ПРСР 2014-2020 планира да насочи част от средствата в размер на 8 млн. евро към мярка 10 „Агроекология и климат“. Към тези средства се добавят и средствата, предложени за подмярка 4.1 в размер на 66,7 млн. евро във връзка с възможността, определена в проекта на Регламент.

Таблица 2 Индикативно разпределение на бюджета от NGEU за околна среда, вкл. инвестиции

Източник на финансиране
NGEU
Минимален % по Регламент Индикативен % за ПРСР Евро, публични средства  М4.1 Инвестиции в земеделски стопанства М10 Агроекология и климат Общо – прогнозни средства от NGEU
NGEU – околна среда, вкл. инвестиции 37% 37% € 201 936 861 € 66 720 000 € 8 000 000 € 74 720 000

 

  • Насоченост на подпомагането в рамките на 63% /Минимална стойност по Регламент – 55%/ от средствата по Next Generation EU

УО на ПРСР 2014-2020 предлага да насочи част от средствата към дейности, свързани с преработка на селскостопански продукти посредством инвестиционна подкрепа по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“. Прогнозният размер на бюджета от NGEU, които се предлага да бъде насочен към подмярка 4.2 е в размер на 82,6 млн. евро, за стартиране на период на прием през 2021 г.

От друга страна, използвайки предоставената възможност УО на ПРСР ще насочи финансов ресурс за подпомагане на малките стопанства и стопанствата на млади фермери посредством подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ и подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“. УО предлага приемите на проектни предложения по подмерки 6.1 и 6.3 да бъдат проведени в съответствие с условията за подпомагане, определени в ПРСР 2014-2020.

За целите на периодите на прием се предлага актуализиране и на критериите за оценка след обсъждане с Комитета за наблюдение на ПРСР. Акцент при разработването на нови критерии за оценка ще бъде поставен върху новите предизвикателства пред селскостопанския сектор в резултат на пандемията от COVID 19.

Прогнозният размер на бюджета, които се предлага да бъде насочен към подмярка 6.1 е в размер на 24,6 млн. евро, което от своя страна ще осигури възможност за подкрепа на над 950 проектни предложения /млади земеделски стопани/. Прогнозният размер на бюджета, за подмярка 6.3 е в размер на 20 млн. евро, което ще осигури възможност за подкрепа на над 1 300 проектни предложения /малки земеделски стопани/.

Таблица 3 Индикативно разпределение на бюджета от NGEU за инвестиции

Източник на финансиране
NGEU
Минимален % по Регламент Индикативен % за ПРСР Евро, публични средства М4.2 Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти М6.1 Стартова помощ за млади земеделски стопани М6.3 Помощ за развитие на малки земеделски стопани Общо – прогнозни средства от NGEU
NGEU – инвестиции 55% 63% € 201 936 861 € 82 613 522 € 24 600 000 € 20 000 000 € 127 213 522

 

ІІ. ДОПЪЛНИТЕЛНИ СРЕДСТВА ПО ПРСР 2014-2020 –  Бюджет 2021/22 от СП 

Към момента е в ход дискусия по проекта на Регламент за определяне на някои преходни разпоредби във връзка с подпомагането от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) през 2021 г. и 2022 г.

В тази си част преходното законодателство има за цел да гарантира, че земеделските стопани и други потенциални кандидати ще могат да получават подпомагане през преходния период съгласно условията на настоящата рамка на ОСП, която е установена по-специално в регламенти (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1305/2013, (ЕС) № 1306/2013, (ЕС) № 1307/2013, (ЕС) № 1308/2013, (ЕС) № 228/2013 и (ЕС) № 229/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

Предложението цели осигуряване на правна и финансова сигурност за фермерите и другите бенефициенти по време на преходния период, като се предвижда продължаване на прилагането на правилата на сегашната рамка на ОСП, която обхваща периода 2014-2020 г. и непрекъснатост на плащанията за земеделските стопани и други бенефициери. Този подход има за цел да осигури предвидимост и стабилност по време на преходния период.

В контекста на подпомагането посредством ЕЗФРСР, предложението включва преходен период, обхващащ  2021 г. и 2022 г. до датата, от която започва да се прилага новата правна рамка – 1 януари 2023 г. С оглед на факта, че Съюзът следва да продължи да подкрепя развитието на селските райони през целия преходен период, се предвижда страните да имат възможност да финансират своите удължени програми за развитие на селските райони със съответните бюджетни средства за 2021 г. и 2022 г. Предвижда се удължаването на срока на продължителност на програмите, подпомагани от ЕЗФРСР, а именно: срокът от 1 януари 2014 г. до 31 декември 2020 г., определен в член 26, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, се удължава до 31 декември 2022 г.

Следвайки този подход, в рамките на този период към бюджета на ПРСР 2014-2020 следва да се добави финансов ресурс с индикативна стойност в размер на 683,5 млн. евро, и включва средствата за бюджетните 2021 и 2022 г., предвидени за операции финансирани в рамките на Стратегическия план.

При прогнозното разпределение на допълнителните средства в рамките на Програмата, УО следва да се съобрази с определените в чл.51 и чл.59 от Регламент (ЕС) № 1305/2013 процентни нива за определени дейности, като – околна среда и климат, техническа помощ, подход Лидер.

Таблица 4 Предложение за прогнозно разпределение на бюджета от СП 2021/2020

Източник на финансиране
СП 2021/2022
Евро, публични средства – индикативна стойност Евро, публични средства-по планирани приеми Техническа помощ- индикативна стойност
Преходен бюджет 2021-2022 € 683 539 560 € 672 166 950 € 11 368 000
ОБЩО € 683 539 560 98% 2%

 

Таблица 5 Предложение за прогнозно разпределение на бюджета по вид подкрепа

Източник на финансиране
СП 2021/2022
Евро, публични средства – индикативна стойност Дял в % публични средства Общо- индикативна стойност
Преходен бюджет 2021-2022
Компенсаторни плащания
€ 683 539 560 40% € 276 760 000
Преходен бюджет 2021-2022
Инвестиции и ВОМР
58% € 395 406 950
ОБЩО € 683 539 560   € 672 166 950

 

  • Възможности в съответствие с проекта на законодателна рамка

Съобразявайки се с проекта на правна рамка, УО на ПРСР счита че индикативно предвидените бюджетни средства по СП за 2021 и 2022 г., в размер на 683,5 млн. евро ще осигурят непрекъснатост на подпомагането в рамките на преходния период чрез осигуряването на достъп до финансиране чрез мерки от ПРСР 2014-2020.

Отчитайки основната идея на преходния период по отношение непрекъснатост на подпомагането от една страна и предвидимост и стабилност по време на преходния период от друга, УО на ПРСР предлага финансовите средства за 2021 г. и 2022 г. да бъдат насочени към няколко основни механизма за подкрепа посредством определянето на периоди на прием по някои от ключовите мерки и подмерки от ПРСР 2014-2020.

  • Околна среда и климат

Предвижда се индикативните финансови ресурси за околна среда и климат да бъдат насочени към компенсаторните мерки от ПРСР 2014-2020 г. с цел обезпечаване през 2021 и 2022 г. на поети вече ангажименти. Възможност е и разширяване с нови дейности на част от прилаганите направления или включване на нови такива.

Таблица 6 Индикативно разпределение на бюджета от СП21/22 за компенсаторни плащания

Източник на финансиране
СП 2021/2022
Евро, публични средства 21/22 Дял в % публични средства М10 Агроекология и климат М11 Биологично земеделие М12 Натура 2000 М13 Необлагодетелствани райони М14 Хуманно отношение към животните Общо- индикативна стойност
Преходен бюджет 2021-2022
Компенсаторни плащания
€ 683 539 560 40% € 37 300 000 € 54 350 000 € 70 000 000 € 107 060 000 € 8 050 000 € 276 760 000

 

  • Инвестиционна подкрепа за земеделски стопани и ХВП

Отчитайки очертаните нужди и потребности от модернизиране на селскостопанския сектор в страната, както и необходимостта от секторно насочване на финансирането с оглед дефинирането на така наречените чувствителни сектори, УО на ПРСР предлага през 2021-2022 определянето на период на прием по подмярка 4.1.

УО на ПРСР отчита, че в последните години се засилва ролята на новите технологии и иновативни решения, позволяващи производство на продукция с нови качества и по-добри ценови нива. Това от своя страна представлява предизвикателство за земеделските стопани, особено в случаите, в които не е наличен финансов ресурс.

Също така се наблюдава тенденция на повишаваща се необходимост от автоматизиране на работните процеси, което да осигури възможност за увеличаване на производителността в стопанствата.

По този начин в преходния период ще се осигури възможност за финансиране на земеделските стопанства от различните сектори. Предложения прогнозен размер на средствата за подмярка 4.1 е в размер на 149 млн. евро, като към тези средства ще бъдат добавени и средствата от NGEU в размер на 66,7 млн. евро или общо 215,8 млн. евро.

От друга страна, предвид необходимостта от подкрепа на преработката на селскостопански продукти и напредъка по прилагането на подмярка 4.2 до момента, ще се осигури възможност за надграждане на постигнатите резултати. Чрез осигуряването на средства за ХВП през преходния период ще се осигури възможност за подкрепа за иновации и инвестиции в модернизиране на преработвателните предприятия.

Чрез подпомагането ще се осигури устойчивост на сектора и оптимизирането на икономическите връзки с производителите на суровини, което от своя страна ще позволи по-лесно преодоляване на някои неблагоприятни тенденции, пропуснати ползи, неизползвани резерви за повишаване на добавената стойност.

УО на ПРСР предлага по подмярката да бъдат насочени средства в размер на  115,3 млн. евро в, като към тези средства ще бъдат добавени и средствата от NGEU в размер на 82,6 млн. евро или общо 197,9 млн. евро.

  • Инвестиционна подкрепа за неземеделски дейности в селските райони

Отчитайки предвидените възможности в проекта на законодателна рамка, УО на ПРСР 2014-2020 предлага остатъчните средства по подмярка 6.4.1 „Инвестиции в неземеделски дейности в селските райони“, които ще бъдат използвани в рамките на предложеното 10-то изменение на ПРСР, да бъдат алокирани обратно в бюджета на подмярката и съответно да се насочат за подпомагане и диверсификация на бизнеса в селските райони посредством инвестиционна подкрепа.

Прогнозният размер на бюджета е в размер на 29 млн. евро, които да бъдат използвани за стартиране на период на прием през 2021 г.

  • Интегрирани териториални инвестиции

Регламентът с общо приложими разпоредби (РОР) за Европейските структурни и инвестиционни фондове – Регламент (ЕС) 1303/2013 за пръв път регламентира прилагането на интегрираните териториални инвестиции (ИТИ) като инструмент на кохезионната политика за програмния период 2014-2020 г.

За да подчертае значението на териториалното измерение за политиките, проектът на РОР за новия програмен период (2021-2027) въвежда и специално посветена на териториалния подход цел на политиката „Европа по-близо до гражданите чрез насърчаване на устойчивото и интегрирано развитие на градски, селски и крайбрежни райони и местните инициативи“. Тази нова цел ще се изпълнява чрез инструменти за интегрирано териториално развитие, включително ИТИ, като по този начин се цели да се постигне по-добър фокус на инвестициите, по-ефективни и ефикасни интервенции, засилен междусекторен диалог между различните заинтересовани страни и интегриран подход на развитие на териториално ниво.

При тази форма на подкрепа финансирането се отпуска от различни фондове и/или програми в подкрепа на изпълнението на стратегии за териториално и местно развитие – интегрирани териториални стратегии (ИТС).

С решение на Министерския съвет № 335 от 7 юни 2019 г. е предвидено всяка от оперативните програми, съфинансирани от Европейския социален фонд+, Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд за програмен период 2021-2027 г.,  да задели ресурс от финансовата си алокация за осъществяване на интегрирани подходи за териториално развитие. През 2020 г. Решение № 335 от 7 юни 2019 г. беше изменено и Стратегическият план за развитие на земеделието и селските райони и Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури също бяха включени в обхвата на ПМС и ще предвидят ресурс за осъществяване на интегрирани подходи за териториално развитие.

Предвижда се тази форма за подкрепа да се прилага в България през програмния период 2021-2027 г. за насърчаване на развитието на регионите от ниво 2, включващи всички шест региона за планиране – Северозападен, Северен централен, Североизточен, Югоизточен, Югозападен и Южен централен район.

По този начин, с шестте териториални стратегии ще се покрие цялата територия на страната, което няма да позволи да се получат „бели петна“, оставащи извън обхвата на стратегиите и съответно извън подкрепата по европейски фондове. Този подход ще спомогне и за намаляване на делението на градски и селски територии, за насърчаване на градско-селските връзки и на подкрепата за функционални зони, надхвърлящи административните граници на областите, общините и отделните населени места.

Отчитайки от една страна възможността, която се създава посредством преходните правила и допустимостта за подкрепа на инвестиции в публична инфраструктура и от друга целите включени в проекта на регламент за разработване на СП към които могат да се адресира приноса за растежа в селските райони и насърчаване на приобщаването на селските райони МЗХГ предлага с цел едновременно стартиране на подхода средства в размер на 71 млн. евро да бъдат насочени към дейности свързани с „интегрирани териториални инвестиции“, като се използват установените правила за подпомагане по мерките от ПРСР 2014-2020 в чиито обхват попада този тип подкрепа.

  • Подход ЛИДЕР

Следвайки ключовата роля на подхода ЛИДЕР за местните общности  през двата програмни периода, както и фиксирането на минимален бюджет, които страните се задължават да предвидят в своите ПРСР, за периода 2021-2020 се предлага финансиране по подмерките от подхода ВОМР насочени към подготвителни дейности и изпълнение на Стратегии за ВОМР.

УО на ПРСР предлага по подхода ВОМР да бъдат насочени средства в размер на почти 31 млн. евро, отчитайки установения минимален процент в чл.59 от Регламент (ЕС) № 1305/2013.

Таблица 7 Индикативно разпределение на бюджета от СП21/22 за инвестиции и ВОМР

Източник на финансиране
СП 2021/2022
Евро, публични средства Дял в % публични средства  М4.1 Инвестиции в земеделски стопанства М4.2 Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти М6.4.1 Инвестиции в неземеделски дейности в селските райони ИТИ ВОМР Общо- индикативна стойност
Преходен бюджет 2021-2022
Инвестиции и ВОМР
€ 683 539 560 58% € 149 160 000 € 115 340 000 € 29 000 000 € 71 000 000 € 30 906 950 € 395 406 950

 

ІІI. ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ПРИОРИТЕТИ ПРИ ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПОДПОМАГАНЕТО  ПО ПОДМЕРКИ 4.1 И 4.2

Предложението за предоставяне на достъп до финансиране за инвестиции в земеделските стопанства /М4.1/ и инвестиции, свързани с преработка на селскостопански продукти /М4.2/, УО на ПРСР 2014-2020 поставя акцент върху няколко ключови елемента, които са определящи по отношение количествените и качествени показатели на подпомагането.

  • Допустимост на кандидатите

По отношение на двете подмерки, УО на ПРСР предлага да се прилагат до сега действащите условия по отношение на допустимите кандидати, като отчитайки специфичния характер на средствата, които предоставят възможност за подкрепа, ще бъде включен нов критерий. Този критерий ще бъде свързан с изискването кандидатите, допустими за подпомагане да са регистрирани най-малко 36 месеца преди подаване на проектното предложение.

По този начин ще се насочи подпомагането към съществуващи земеделски стопани и преработвателни предприятия, които извършват своята дейност и са изправени пред предизвикателствата, свързани със световната пандемия от COVID 19. 

  • Финансови условия

УО предлага финансовите условия по отношение на максималният размер на едно проектно предложение да бъдат идентични с определените и към момента в ПРСР 2014-2020 лимити.

Предвид специфичният характер на допълнителния ресурс, който се добавя към бюджета на Програмата, няма да се прилагат действащите ограничения за максимален размера на разходите за подпомагане за един кандидат за целия период на прилагане на ПРСР за всяка една от двете подмерки. По този начин всеки земеделски стопанин или преработвателно предприятие, които отговарят на условията за допустимост ще имат достъп до финансиране без значение дали до момента са получили подпомагане по някоя от двете подмерки или не.

Като за подмярка 4.1 максималният размер на допустимите разходи за един проект ще бъде до 1 000 000 евро, а максималният размер на допустимите разходи за инвестиции в земеделска техника ще бъде до 500 000 евро.

За подмярка 4.2 максималният размер на допустимите разходи за един проект ще бъде до 2 000 000 евро.

В допълнение, от гледна точка размер на финансовата помощ, УО предлага да се предостави възможност за интензитет до 75% за всички дейности, подпомогнати по линия на средствата, предвидени от NGEU.

  • Приоритетно насочване на помощта

Подготовката на процеса по предоставяне на финансова помощ по двете подмерки ще бъде съпроводен и от актуализиране на действащите към момента критерии за оценка, изхождайки от предизвикателствата, пред които са изправени различните секторни производства и преработвателите на селскостопански продукти.

УО на ПРСР е идентифицирал няколко основни принципа, които да бъдат основа при разработването на бъдещите критерии за оценка. Тези принципи се предлага да бъдат използвани по двете подмерки в зависимост от тяхната приложимост, отчитайки характера на подкрепа и могат да включват:

  • Отпадане на подхода, при който приоритетно се подпомагат проекти, които се изпълняват на територията на селски район;
  • Насърчаване на подкрепата за проектни предложения в обхвата на така наречените чувствителни сектори, в това число и сертифицирано биологично производство;
  • Насърчаване на проекти в зависимост от вида на дейностите и разходите с акцент към инвестиции свързани с: напояване, околна среда /пречиствателни съоръжения/, внедряване на дигитални технологии, автоматизиране на работните процеси ;
  • В сектор „Животновъдство“ акцент към инвестиции свързани с повишаване на биосигурността в стопанствата в случаите, в които преобладаваща част от проекта е насочен към такъв тип активи;
  • В сектор „Растениевъдство“ акцент към стопанства, които осъществяват своята дейност в съответствие с принципите на интегрираното управление на вредителите при земеделските култури;
  • Насочване на помощта към кандидати, които в своята дейност през 2020 г. отчитат спад в приходите от продажба на продукция, както и към такива, които имат затворен цикъл на производство посредством преработка на собствени суровини;
  • Насърчаване подпомагането на по – голям брой земеделски производители посредством насочването на помощта към признати групи и организации на производители.

Във връзка с всичко изложено по-горе, УО на ПРСР предлага да се проведе дискусия по така направените предложения.

Предвид специфичния дизайн на подпомагането ще бъдат подготвени необходимите промени в текста на ПРСР 2014-2020, включително и по отношение принципите за определяне на критериите за оценка, като същите ще бъдат представени за одобрение от Комитета за наблюдение на Програмата на следващо заседание и след приемане и влизане в сила на европейското законодателство.

  1. ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПОДКРЕПА -2021-2020 – обобщена информация
  • Предложени възможности за подпомагане с инвестиционен и иновативен характер-индикативна стойност

Таблица 8

Източник на финансиране Евро, публични средства – индикативна стойност  М4.1 Инвестиции в земеделски стопанства М4.2 Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти М6.1 Стартова помощ за млади земеделски стопани М6.3 Помощ за развитие на малки земеделски стопани М6.4.1 Инвестиции в неземеделски дейности в селските райони ИТИ ВОМР Общо- индикативна стойност
NGEU € 201 936 861 € 66 720 000 € 82 613 522 € 24 600 000 € 20 000 000 € 193 933 522
Преходен бюджет 2021-2022 € 683 539 560 € 149 160 000 € 115 340 000 € 25 000 000 € 75 000 000 € 30 906 950 € 395 406 950
ОБЩО € 885 476 421 € 215 880 000 € 197 953 522 € 24 600 000 € 20 000 000 € 29 000 000 € 71 000 000 € 30 906 950 € 589 340 472
Разпределение на бюджета 100% 24% 22% 3% 2% 3% 8% 3% 67%

 

  • Предложени възможности за подпомагане с компенсаторен характер-индикативна стойност

Таблица 9

Източник на финансиране Евро, публични средства – индикативна стойност М10 Агроекология и климат М11 Биологично земеделие М12 Натура 2000 М13 Необлагодетелствани райони М14 Хуманно отношение към животните Общо- индикативна стойност
NGEU € 201 936 861 € 8 000 000 € 8 000 000
Преходен бюджет 2021-2022 € 683 539 560 € 37 300 000 € 54 350 000 € 70 000 000 € 107 060 000 € 8 050 000 € 276 760 000
ОБЩО € 885 476 421 € 45 300 000 € 54 350 000 € 70 000 000 € 107 060 000 € 8 050 000 € 284 760 000
Разпределение на бюджета 100% 5% 6% 8% 12% 1% 32%

Последни публикации