Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/gwconsulting.bg/wp-content/themes/jupiter/framework/includes/minify/src/Minifier.php on line 227 Националната програма за развитие „България 2030” - Гудуил Консултинг

Националната програма за развитие „България 2030” – предприемачество и мерки за МСП

 Категория: ОПИК

Националната програма за развитие „България 2030 г. поставя основите за изграждане на конкурентоспособна нисковъглеродна икономика през следващите десет години в страната като дефинира три оси на развитие за следващото десетилетие:

  1. Иновативна и интелигентна България;
  2. Зелена и устойчива България;
  3. Свързана и интегрирана България. 

Стратегията на ЕК за МСП е изградена върху три основни стълба:

  1. Изграждане на капацитет и подкрепа за прехода към устойчиво развитие и дигитализация;
  2. Намаляване на регулаторната тежест и подобряване на достъпа до пазари; 
  3. Подобряване на достъпа до финансиране.

Основната цел на настоящия стратегически документ е да се повиши конкурентоспособността на българските малки и средни предприятия чрез насърчаване на прилагането на устойчиви бизнес практики.

Националната стратегия за МСП цели да подпомогне малките и средните предприятия, вкл. стартиращите и разрастващите се предприятия, в усилията им да се превърнат в иновативни, дигитализирани, устойчиви и експортно ориентирани предприятия, които произвеждат стоки и услуги с висока добавена стойност.

  1. Повишена конкурентоспособност

Интензивното въвеждане на нови продукти и процеси, по-бързите и иновативни промени в продуктовия дизайн, намалените производствени цикли и вериги, по-високото качество и по-голямото масово производство, нарасналото снабдяване тип „точно навреме“ и по-голямата точност на доставките характеризират средата, в която МСП оперират.

  1. Специализация във високотехнологични производства и интензивни на знания услуги
  2. Регионално равенство

Като цяло МСП както в индустрията, така и в сектора на услугите са разположени предимно в област София-град. Други сравнително развити области са Пловдив, Варна и Благоевград. Така очертаната регионална секторна концентрация на МСП е показателна за нуждата от целенасочени интензивни интервенции за насърчаване на развитието на сектора на МСП във всички останали 24 по-слабо развити области на страната.

„Националната стратегия за малките и средните предприятия“ 2021-2027 г. включва шест области на въздействие, всяка от които съдържа конкретни стратегически цели в подкрепа на МСП по пътя към превръщането на България в по-привлекателно място за започване на малък бизнес, развитието и бързото му разрастване, като същевременно страната е активен участник на Eдинния европейски пазар.

  • Предприемачество
  • Достъп до пазари
  • Достъп до финансиране
  • Дигитализация и умения
  • Подобро регулиране и бизнес среда-българските МСП да са добре информирани и да имат на свое разположение единна информационна точка и подобрен консултативен процес.
  • Околна среда-повече възобновяеми енергийни източници, както и подобряване екологичните си показатели и да възприемат производството и дистрибуцията на зелени продукти с екомаркировката на ЕС.

Предвидените мерки по предприемачество са:

Мярка 1.1 Насърчаване на предприемаческата екосистема,

Мярка 1.2 Насърчаване на обучението по предприемачество в училищата и

предприемаческата трансформация на българските висши училища,

Мярка 1.3 Подкрепа за стартиращи предприятия,

Мярка 1.4 Насърчаване на ключови видове предприемачество-високотехнологично предприемачество, младежко предприемачество, женско предприемачество и семеен бизнес, зеленото предприемачество; Мярка 1.5 Подкрепа за занаятчийството, предприемачеството в селските райони и творческите индустрии, вкл. на регионално ниво,

Предвидени мерки по Достъп до пазари са: 

Мярка 2.1 Насърчаване на интернационализацията на МСП-

Необходимост от улесняване на достъпа за МСП до Единния пазар на ЕС и външните пазари;

Мярка 2.2 Подкрепа на МСП за участие в мероприятия за насърчаване на търговията-Увеличаване на дела на МСП, които рекламират своите стоки и услуги на международни пазари, Увеличаване на броя на МСП, които използват Експортен хъб България; 

Мярка 2.3 Специфична подкрепа за МСП с висок експортен потенциал-модерно технологично развитие,дигитализация, формиране на умения и разработване на нови продукти от МСП с висок експортен потенциал за допълнителнонасърчаване на тяхната интернационализация и експортнадейност; 

Мярка 2.4 Подкрепа за развитие на електронната търговия,

Мярка 2.5 Подкрепа за въвеждане на стандарти за качество и стандарти за автоматична идентификация и електронен обмен на данни за подобряване на достъпа на МСП до Единния пазар.

Предвидени мерки по Достъп до финансиране са: 

Мярка 3.1 Финансови инструменти в подкрепа на конкурентоспособността на МСП,

Мярка 3.2 Осигуряване на финансови инструменти и гаранционни схеми за инвестиционно финансиране и експортна дейност на МСП,

Мярка 3.3 Осигуряване на финансови инструменти за микропредприятията и малките предприятия, Мярка 3.4 Подкрепа за стартиращи предприятия и разрастващи се предприятия за достъп до финансиране,

Мярка 3.5: Подкрепа за малки проекти, насърчаващи междурегионалното сътрудничество на МСП,

Предвидени мерки по Дигитализация и умения са: 

Мярка 4.1 Насърчаване на дигитализацията на МСП,

Мярка 4.2 Подкрепа за дигиталната трансформация на индустриалните МСП,

Мярка 4.3 Подкрепа за придобиване на дигитални умения, Мярка 4.4 Насърчаване на участието на МСП в дуално обучение (обучение чрез работа)- участието на МСП в процеса на включване на ученици в практически обучения.

Мярката е свързана с Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“, Програма Развитие на човешките ресурси, Програма за наука и образование за интелигентен растеж; 

Мярка 4.5 Въвеждане на стандарти и процедури за валидиране на придобитите умения-по-специално в областта на: финансовото управление и управленското счетоводство; бизнес стратегиите и инвестиционното планиране; маркетинга и маркетинговите стратегии; експортните умения; дигиталните умения, уменията за електронна търговия и др; 

Мярка 4.6 Разработване на платформа и инструменти за електронно обучение и насърчаване на онлайн базирани обучения за МСП- Необходимост от платформи и курсове за електронно обучение за предоставяне на обучение по всяко време и на всяко място, на достъпна цена и с гарантирано качество.

Предвидени мерки по По-добро регулиране и бизнес среда са: 

Мярка 5.1 Предоставяне на дигитални услуги за МСП,

Мярка 5.2 Подкрепа за по-добра свързаност на МСП: създаване на мрежа на МСП и подобрен консултативен процес,

Мярка 5.3 Популяризиране на ролята на Посланика на МСП- Българските МСП да са добре информирани и да имат на свое разположение единна информационна точка и подобрен консултативен процес; 

Мярка 5.4 Подобряване на бизнес средата за МСП- намаляване на административната тежест, получаване на разрешително за строеж; регистриране на имот, особено на общинско ниво; присъединяване към електроразпределителната мрежа; прилагане на договорни клаузи; участие на МСП в обществени поръчки; кандидатстване на МСП за европейско и национално финансиране; 

Мярка 5.5 Улесняване на участието на МСП в обществени поръчки,

Мярка 5.6 Втори шанс, забавени плащания и облекчаване на процедурите по прехвърляне на предприятие- предприемачите, изпитващи затруднения, могат бързо и лесно да закрият фалирало предприятие и да открият ново; 

Мярка 5.7 Преодоляване на информационните асиметрии: разработване, изграждане и популяризиране на Портал за МСП;

Предвидени мерки по Околна среда: 

Мярка 6.1 Подкрепа на прехода към нисковъглеродна икономика чрез подобряване на енергийната и ресурсната ефективност на МСП и увеличаване използването на възобновяеми енергийни източници,

Мярка 6.2 Популяризиране и въвеждане на сертифициране по управление на околната среда за МСП,

Мярка 6.3 Подкрепа за участието на МСП в стратегическите вериги на стойността на Европейския съюз,

Мярка 6.4 Подобряване на капацитета на МСП във връзка с прехода към кръгова и нисковъглеродна икономика,

Мярка 6.5 Популяризиране на зелени продукти с екомаркировката на ЕС, Системата за проверка на екологичните технологии и кръговия дизайн

Последни публикации