Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/gwconsulting.bg/wp-content/themes/jupiter/framework/includes/minify/src/Minifier.php on line 227 Инвестиции в здравеопазването по ОПРР - Гудуил Консултинг ЕООД

Нови 130 млн. лв. за инвестиции в здравеопазването по ОПРР

 Категория: ОПРР

Комитета за наблюдение (КН) на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР/ одобри изменение на текстовете на Програмата. Включва се нова Приоритетна ос 9 „Подкрепа за здравната система за справяне с кризи”. Тя ще се финансира чрез инструмента REACT-EU, а бюджетът й е 129 млн. лв.

 

Допустимите за подкрепа дейности, са:

 

  • Укрепване капацитета на болничната мрежа чрез реконструкция, проектиране и ремонтни дейности за обособяване на изолирани структури към болниците, определени за лечение и наблюдение на пациенти с COVID – 19;

 

  • Осигуряване на медицинско и болнично оборудване за структури, създадени за лечение и грижи за пациенти с CoV-2;

 

  • Повишаване капацитета на центровете за трансфузионна хематология за диагностика на COVID-19;

 

  • Внедряване на телемедицина с оглед редуциране на контактите на инфектираните с коронавирус пациенти при получаване на медицински грижи;

 

  • Други дейности в подкрепа на инвестиции в продукти и услуги за здравно обслужване и мерки за опазване на здравето и безопасността, включително осигуряването на ваксини и лекарства.

 

Първоначалното предложение на Управляващия орган (УО) на ОПРР за изменението на Програмата, предвиждаше общините и общинските лечебни заведения, също да са бенефициенти по новата Приоритетна ос.  Министерството на здравеопазването (МЗ), предложи само то да е бенефициент по новата Ос, а общините и общинските лечебни заведения, да са му партньори.

 

Мотивите на МЗ са, че то определя, координира и контролира всички действия свързани с прилагането на адекватни мерки в условията на извънредна епидемична обстановка и въвежда противоепидемични мерки на територията на страната. МЗ разясни, че за интервенции в общинска инфраструктура и след комплексна преценка и анализ на регионален принцип за здравните потребности на населението, общини и/ или общински лечебни заведения, ще са му партньори при реализацията на дейности. Това, според министерството, ще осигури равнопоставено третиране на всички лечебни заведения в страната, в унисон с еднотипното им финансиране от НЗОК.

 

УО подкрепи предложението на МЗ с мотив „икономия от мащаба“ и възможност МЗ да делегира изпълнението на дейности на общините, чрез партньорски споразумения. Подчерта и, че времевият хоризонт за осъществяването на инвестициите е много кратък, до края на 2023 г. и поради това МЗ, включително в партньорство с общините, следва да въведе строен механизъм за реализацията им.

 

С излагането на многобройни мотиви, свързани с:

 

-възложените задължения на общинските лечебни заведения от министъра на здравеопазването и директорите на РЗИ за прием и лекуване на пациенти с коронавирус;

 

-констатираните по места остри нужди от интервенции в приемащите пациенти с Covid-19 общински лечебни заведения, които до момента се осъществяват само със средства от общинските бюджети и чрез дарители;

– опитът на общините със сходни проекти и др.

Комитетът реши единствен допустим бенефициент по Оста, да е МЗ. При гласуването на предложението, позицията на НСОРБ бе „въздържал се“.

 

След уверение от страна на МЗ, че бъдещите инвестиции в здравна инфраструктура, засягащи  общинските лечебни заведения, ще се реализират съвместно с общините, Сдружението пое ангажимент за подкрепа и оказване на съдействие на министерството.

 

За реализацията на новата Ос, през м. февруари е планирано обявяване на процедура „Мерки за справяне с пандемията“, като Комитетът одобри методология и критериите за подбор по същата. След проучване мнението на общините с общински лечебни заведения, НСОРБ депозира коментари и бележки по методологията.

 

В становището е предложено:

 

– Конкретизиране и разширяване на обхвата на допустимите бенефициенти общински лечебни заведения, с тези определени и в Заповеди на директорите на РЗИ, т.е. включване на Центровете със стационар и Комплексните-онкологични центрове;

 

– Включване сред допустимото за закупуване оборудване и на: стационарни рентгенови апарати; апаратура за диагностика КАТ /скенери; оборудване за видеонаблюдение в болничните стаи; защитно облекло на болничния персонал и лекарите; доставка на специализирани МПС за транспорт на болни лица.

Последни публикации