Кои са общините и програмите по Плана за възстановяване и устойчивост 2021-2027 г. за саниране на жилищни сгради?

 Категория: План за възстановяване и развитие

Всички общини в България ще бъдат допустими територии по програмата енергийна ефективност на жилищни сгради. През новия програмен период 2021-2027 г. проекти за саниране на еднофамилни къщи ще могат да бъдат допустими за финансиране по линия на няколко програми/инструмента:

  • Механизма за възстановяване и устойчивост на базата на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ),
  • Програма „Развитие на регионите“ (ПРР) чрез Фонда за справедлив преход (ФСП) и Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР).

Задължително условие за изпълнението на мерките за обновяване на жилищни сгради, в т.ч. на еднофамилни къщи, ще бъде наличието на изготвено обследване за енергийна ефективност и техническо обследване на сградата, като спрямо заложените национални цели ще се подкрепят мерки, с които сградата постига висок енергиен клас.

По линия на НПВУ е разработена Програма за енергийна ефективност в сграден фонд, в която са предвидени мерки за подобряване на енергийните характеристики на жилищни сгради, включително и еднофамилни. Програмата в момента се детайлизира, като механизмът на изпълнение, в т.ч. конкретните изисквания към сградите, начин и срок на кандидатстване и финансиране, не са финализирани.

Мерките за енергийна ефективност, финансирани през ЕФРР ще бъдат изпълнявани в рамките на:

Приоритет 1 „Интегрирано градско развитие“ и

Приоритет 2 „Интегрирано териториално развитие на регионите“.

По тях ще се подкрепят проекти, идентифицирани на базата на подход „отдолу-нагоре“ и задължително изискване ще бъде същите да са отразени в релевантните териториални стратегии на общинско и регионално ниво – Планове за интегрирано развитие на общините (по отношение на общините, попадащи в обхвата на Приоритет 1) и Интегрирани териториални стратегии за развитие на регионите за планиране от ниво 2 (по отношение на общините, попадащи в обхвата на Приоритет 2).

Приоритет 1 „Интегрирано градско развитие“ на ПРР обхваща територията на 10-те най-големи градски общини в страната (Видин, Плевен, Русе, Велико Търново, Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив, Столична община и Благоевград).

Приоритет 2 „Интегрирано териториално развитие на регионите“ включва територията на 40 градски общини (Враца, Ловеч, Лом, Монтана, Троян, Габрово, Горна Оряховица, Севлиево, Разград, Свищов, Силистра, Добрич, Търговище, Шумен, Сливен, Ямбол, Нова Загора, Айтос, Карнобат, Казанлък, Свиленград, Харманли, Димитровград, Кърджали, Хасково, Асеновград, Велинград, Смолян, Пазарджик, Пещера, Панагюрище, Карлово, Ботевград, Гоце Делчев, Дупница, Кюстендил, Перник, Петрич, Самоков, Сандански).

Мерките за енергийна ефективност, които ще се подкрепят по линия на Фонда за справедлив преход, ще бъдат изпълнявани по ПРР в рамките на

Приоритет 3 „Справедлив енергиен преход“ и ще се фокусират върху възобновяеми източници, надграждане на съществуващите инвестиции за постигане на висок енергиен клас и използване на зелени технологии.

Предвидено е дейностите да се реализират на територията на определени административни области в страната, като към момента одобрени от Европейската комисия са областите Перник, Кюстендил и Стара Загора. В процес на обсъждане с ЕК е възможността териториалният обхват на подкрепа по ФСП да бъде разширен с още 8 области на ниво NUTS 3 – Сливен, Ямбол, Хасково, Бургас, Варна, Ловеч, Габрово, Търговище.

Проектите по този приоритет ще стъпват изцяло на териториален подход, основавайки се на местните специфики и нужди, идентифицирани в съответните Териториалните планове за справедлив преход. Документите са в процес на разработване и се очаква да бъдат финализирани.

В допълнение, през програмния период 2021-2027 г. при изпълнението на мерките по ПРР се предвижда използване на финансови инструменти за някои от планираните интервенции, които ще стимулират реализирането на инвестиции и предоставянето на дългосрочни заеми с ниска лихва при благоприятни условия. Подкрепа чрез финансови инструменти ще се предоставя включително в комбинация с безвъзмездна финансова помощ в една операция.

Към настоящия момент моделът за подкрепа на мерките за повишаване на енергийна ефективност и обновяване на жилищни сгради е в процес на разработване. Обръщаме внимание, че при стартиране изпълнението на всяка от процедурите за финансиране на горепосочените мерки е предвидено През новия програмен период 2021-2027 г. проекти за саниране на еднофамилни къщи ще могат да бъдат допустими за финансиране по линия на няколко програми/инструмента: по Механизма за възстановяване и устойчивост на базата на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), както и по Програма „Развитие на регионите“ (ПРР) чрез Фонда за справедлив преход (ФСП) и Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР).

Задължително условие за изпълнението на мерките за обновяване на жилищни сгради, в т.ч. на еднофамилни къщи, ще бъде наличието на изготвено обследване за енергийна ефективност и техническо обследване на сградата, като спрямо заложените национални цели ще се подкрепят мерки, с които сградата постига висок енергиен клас.

По линия на НПВУ е разработена Програма за енергийна ефективност в сграден фонд, в която са предвидени мерки за подобряване на енергийните характеристики на жилищни сгради, включително и еднофамилни. Допустими територии по компонента от програмата за жилищни сгради ще бъдат всички общини в Република България.

Програмата в момента се детайлизира, като механизмът на изпълнение, в т.ч. конкретните изисквания към сградите, начин и срок на кандидатстване и финансиране, не са финализирани.

Мерките за енергийна ефективност, финансирани през ЕФРР ще бъдат изпълнявани в рамките на ПРР – Приоритет 1 „Интегрирано градско развитие“ и Приоритет 2 „Интегрирано териториално развитие на регионите“. По тях ще се подкрепят проекти, идентифицирани на базата на подход „отдолу-нагоре“ и задължително изискване ще бъде същите да са отразени в релевантните териториални стратегии на общинско и регионално ниво – Планове за интегрирано развитие на общините (по отношение на общините, попадащи в обхвата на Приоритет 1) и Интегрирани териториални стратегии за развитие на регионите за планиране от ниво 2 (по отношение на общините, попадащи в обхвата на Приоритет 2).

Приоритет 1 „Интегрирано градско развитие“ на ПРР обхваща територията на 10-те най-големи градски общини в страната (Видин, Плевен, Русе, Велико Търново, Варна, Бургас, Стара Загора, Пловдив, Столична община и Благоевград).

Приоритет 2 „Интегрирано териториално развитие на регионите“ включва територията на 40 градски общини (Враца, Ловеч, Лом, Монтана, Троян, Габрово, Горна Оряховица, Севлиево, Разград, Свищов, Силистра, Добрич, Търговище, Шумен, Сливен, Ямбол, Нова Загора, Айтос, Карнобат, Казанлък, Свиленград, Харманли, Димитровград, Кърджали, Хасково, Асеновград, Велинград, Смолян, Пазарджик, Пещера, Панагюрище, Карлово, Ботевград, Гоце Делчев, Дупница, Кюстендил, Перник, Петрич, Самоков, Сандански).

Мерките за енергийна ефективност, които ще се подкрепят по линия на Фонда за справедлив преход, ще бъдат изпълнявани по ПРР в рамките на Приоритет 3 „Справедлив енергиен преход“ и ще се фокусират върху възобновяеми източници, надграждане на съществуващите инвестиции за постигане на висок енергиен клас и използване на зелени технологии.

Предвидено е дейностите да се реализират на територията на определени административни области в страната, като към момента одобрени от Европейската комисия са областите Перник, Кюстендил и Стара Загора. В процес на обсъждане с ЕК е възможността териториалният обхват на подкрепа по ФСП да бъде разширен с още 8 области на ниво NUTS 3 – Сливен, Ямбол, Хасково, Бургас, Варна, Ловеч, Габрово, Търговище.

Проектите по този приоритет ще стъпват изцяло на териториален подход, основавайки се на местните специфики и нужди, идентифицирани в съответните Териториалните планове за справедлив преход. Документите са в процес на разработване.

В допълнение, през програмния период 2021-2027 г. при изпълнението на мерките по ПРР се предвижда използване на финансови инструменти за някои от планираните интервенции, които ще стимулират реализирането на приходогенериращи инвестиции и предоставянето на дългосрочни заеми с ниска лихва при благоприятни условия. Подкрепа чрез финансови инструменти ще се предоставя включително в комбинация с безвъзмездна финансова помощ в една операция.

Към настоящия момент моделът за подкрепа на мерките за повишаване на енергийна ефективност и обновяване на жилищни сгради е в процес на разработване. Обръщаме внимание, че при стартиране изпълнението на всяка от процедурите за финансиране на горепосочените мерки е предвидена своевременно публична кампания за разясняване и популяризиране на възможностите за подкрепа.

В допълнение, в настоящия програмен период финансирането на еднофамилни жилищни сгради ще бъде възможно посредством нисколихвени заеми с дългосрочен период на възвръщаемост, осигурени с европейско финансиране по линия на Оперативна програма „Региони в растеж“ . Въпросните заеми ще бъдат отпускани към собствениците на еднофамилните жилищни сгради от финансови посредници, наречени Фондове за градско развитие, които управляват средствата от кредитния ресурс на териториален принцип. Същите са избрани от „Фонд мениджър на финансови инструменти в България” ЕАД, на когото УО на ОПРР е възложил управлението на кредитния ресурс от Оперативната програма.

Последни публикации